Copy of Add a title
دسته بندی:

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟‌ یادگیری قوانین نمره دهی آیلتس

چگونه آیلتس بخوانیم
موسسه آلرنا

موسسه آلرنا

آنچه که در این مقاله میخوانید:

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ قطعا اگر شما به دنبال آزمون آیلتس هستید حتما با این سوال مواجه شده اید. ما در این مقاله به شما میگوییم که چگونه  برای هر مهارت (Skill) آماده شوید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه برای اسپیکینگ آیلتس بخوانیم؟

تکنیک اسپیکینگ آیلتس که در سه قسمت برگزار میشود را برای شما در یک مقاله آموزشی به طور کامل توضیح داده ایم. اما در اینجا میخواهیم بدانیم که برای این مهارت باید چه نکاتی را بدانیم. برای این موضوع ما از Band Descriptor آزمون آیلتس کمک میگیریم. در این Band Descriptor، خود مرکز برگزار کننده آیلتس صراحتا به شما گفته که روی چه چیز هایی در هنگام اسپیکینگ شما تمرکز میکنند. پس اگر میخواهیم بدانیم چگونه برای آیلتس بخوانیم؟  بیاییم با هم نگاهی به این قسمت بیاندازیم.

دوره فشرده آیلتس

دوره عادی آنلاین آیلتس

بند دیسکریپتر اسپیکینگ آیلتس:

خب در این بخش از چگونه برای آیلتس بخوانیم ما به بررسی Band Descriptor میپردازیم. در این داکیومنت آمده که اسپیکینگ آزمون آیلتس در 4 مبنا مورد سنجش ممتحن آزمون آیلتس (Examiner) قرار میگیرد که به ترتیب زیر هستند:

  1. Fluency and Coherence: این بخش یعنی روان صحبت کردن و انسجام سخن
  2. Lexical Resource: منبع لغت
  3. Grammatical Range and Accuracy: دامنه و دقت گرامری
  4. Pronunciation: تلفظ

هر کدام از این مبانی از 0 تا 9 در آزمون آیلتس نمره میگیرند که در نهایت میانگین آنها نمره اسپیکینگ شما را شکل میدهد. مثلا اگر Fluency and Coherence را 7 بگیرید، Lexical Resource را 8 بگیرید، Grammatical Range and Accuracy را 7 بگیرید و Pronunciation را 6 بگیرید، میانگین آن میشود نمره 7. پس شما نمره اسپیکینگتان 7 میشود.

در ادامه نکات مهم هر یک از این بخش ها برای پاسخ به سوال چگونه آیلتس بخوانیم را برای شما شرح میدهیم:

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

Fluency and Coherence:

روان صحبت کردن و انسجام در سخن یعنی چه؟ خب همانطور که از قسمت اول این مبنا پیداست، شما برای اینکه یاد بگیرید چگونه آیلتس بخوانید و نمره بالایی بگیرید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  1. داوطلب باید طولانی صحبت کند: یعنی شما باید نشان دهید که نمیخواهید منقطع و تکه تکه صحبت کنید و برعکس تمایل دارید تا جواب های کامل تر و طولانی تری بدهید
  2. سرعت خوب: این یعنی شما میتوانید با یک سرعت منطقی صحبت خود را ادامه دهید و در آن زیاد گیر نمیکنید و مکس آنچنانی ندارید.
  3. تصحیح کردن خودتان: Self-correction یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. در این حالت شما نباید زیاد خودتان را تصحیح کنید چون این باعث میشود تا انسجام صحبت شما به هم بخورد
  4. میزان تکرار: اگر حرف های خود را مدام تکرار کنید خب عملا انسجامی هم نخواهید داشت و این خود باعث میشود تا در این قسمت نمره خوبی نگیرید.
  5. استفاده از Cohesive Devices: در این بخش، شما باید از کلماتی استفاده کنید که دلیل، مثال، تناقض، قرار دادن دو نظر در روبروی هم، و نتیجه گیری را برسانند.
  6. انسجام سخن: صحبت شما باید دارای یک ساختار منطقی باشد. مثلا اگر از شما پرسیدند که به موسیقی کلاسیک گوش میدهید یا خیر جوابی مشابه این جواب ” من همیشه به موسیقی کلاسیک گوش میدهم چون به من احساس آرامش، نوستالژی و مثبت بودن میدهد.” بدهید
  7. استفاده از کلمات ربطی: کلمات ربطی به شما کمک میکنند تا بتوانید بهتر مفهوم صحبت خود را برسانید و در ساختار های پیچیده از آنها استفاده کنید.

Lexical Resource:

این مبنا اشاره به تعداد و دامنه لغات شما دارد. برای رسیدن به نمره های بالا، طبیعتا باید تعداد بیشتری از لغات را آماده استفاده داشته باشید:

  1. دامنه واژگان: این یعنی شما برای چند موضوع که از شما سوال میشود توانسته اید لغات مرتبط استفاده کنید. مثلا اگر از شما درباره موسیقی پرسیدند آیا لغات مرتبط و خوبی برای آن داشته اید؟ یا وقتی درباره تحصیلات پرسیدند توانسته اید از کلمات مرتبط و خوب استفاده کنید؟
  2. Paraphrase کردن: این عبارت به این معناست که آیا شما میتوانید یک جمله را به حالت های مختلفی بازگو کنید که همان معنا را بدهد ولی با کلمات دیگر و روش های دیگر؟
  3. سبک کلمات: آیا شما میتوانید از کلماتی استفاده کنید که اکثر زبان آموزان (معمولا تا نمره 6) نمیتوانند استفاده کنند؟ اشتباه نکنید این به معنی استفاده از کلمات بزرگ و قلمبه صلمبه نیست. این یعنی مثلا اگر همه میگویند Have a party شما بتوانید بگویید Hold a party و یا از Collocation های خوب استفاده کنید.

Grammatical Range and Accuracy:

این بخش از مقاله چگونه آیلتس بخوانیم، مرتبط به دامنه و دقت گرامر شما است. در این Band Descriptor از تنها ساختاری که نام برده شده ساختار Complex Sentences است:

  1. صحیح بودن جملات شما: شما چقدر به جملات و ساختار ها تسلط دارید؟ آیا میتوانید جملاتی را بسازید که سالم باشند و غلط نباشند؟
  2. اشتباه گرامری شما باعث نفهمیدن شما نشود: اگر شما از ساختار هایی استفاده میکنید که باعث میشود تا ممتحن و شنونده نفهمند که شما چه میگویید، در بهترین حالت از نمره 5 بالاتر نمیروید.
  3. دامنه گرامر: آیا شما میتوانید در صورت نیازتان از دامنه گرامری بزرگی استفاده کنید؟ مثلا آیا میتوانید از چند حالت مختلف آینده استفاده کنید و بدون زحمت صحبت کنید؟
  4. ساختار هایی که به هم میایند: یکی از مشکلات اکثر زبان آموزان این است که یکباره از یک ساختار به یک ساختار دیگر مهاجرت میکنند. مثلا وقتی دارند درباره گذشته استفاده میکنند یکباره از ساختار های حال استفاده میکنند که ربطی به هم ندارند.

Pronunciation:

اشتباه نکنید، در این بخش شما چیزی به عنوان لهجه نیاز ندارید. البته اگر لهجه خوبی داشته باشید یعنی با ساختار متصل تلفظ آشنایی دارید و این خود نمره تلفظ شما را افزایش میدهد. ولی تا زمانی که لهجه زبان مادری شما روی چیزی که میگویید تاثیر نامفهوم شدن نداشته باشد، لهجه صاف و ساده فارسی خود میتواند نمره خوبی بگیرد به شرط اینکه نکات زیر را رعایت کنید:

  1. واضح بودن صدا های کلمات: چقدر کلمات را واضح بیان میکنید؟ آیا وقتی کلمه ای را بیان میکنید، طرف مقابل به خوبی متوجه میشود یا خیر؟
  2. استرس کلمات، جملات و لحن: آیا کلمات را با استرس درس بیان میکنید؟ آیا نکات استرس در جملات را رعایت میکنید؟ آیا از لحن خوبی در جملات خود استفاده میکنید؟

چگونه اسپیکینگ خود را برای آیلتس تقویت کنیم؟

حالا که فهمیدیم هر مبنا چه چیزی میخواهد، اجازه بدهید به شما یک استراتژی خوب معرفی کنیم. بهتره بگم یکی از پاسخ های شما برای سوال چگونه آیلتس بخوانیم این پایینه:

استراتژی تقویت اسپیکینگ آیلتس:

ابتدا به این فکر کنید که در کدام یک از این 4 مبانی بهترین هستید؟ این یعنی نقطه قوت شما. حالا بیایید ببینیم که در کدام مبانی شما متوسط هستید و نیاز دارید تا آن را تقویت کنید. و سپس ضعیف ترین مهارت شما چیست؟

مثلا اگر فردی در مهارت گرامر خود بهترین باشد، ولی در مهارت های لغت و تلفظ متوسط باشد، باید به صورت موضوعی لغات را بخواند و سطح به سطح جلو برود. سپس با در نظر گرفتن قدرت گرامری خود، از لغات جدید تا جایی که میتوانید استفاده کنید.

در نهایت به سراغ ضعیف ترین بخش، در این مثال یعنی روان صحبت کردن و انسجام میروید. به عنوان مثال در این قسمت شما نیاز دارید تا با تمرین هایی مثل صحبت کردن درباره یک موضوع در یک زمان محدود شروع کرده تا بتوانید سرعت خود و انسجام خود را افزایش دهید.

پس، برای این استراتژی، شما باید اولویت بندی کنید که چه مهارتی را بهتر، متوسط و ضعیف تر هستید. ابتدا مهارت های متوسط خود را تقویت کنید و سپس به سراغ مهارت ضعیف خود بروید.

در ادامه به دنبال این میرویم که چگونه برای رایتینگ آیلتس بخوانیم.

چگونه برای رایتینگ آیلتس بخوانیم؟

و اما در این بخش از آموزش چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ می رویم سراغ رایتینگ رایتینگ که یکی از بخش های سخت آزمون برای اکثر داوطلبان آیلتس هستش. ما در این بخش نیز مانند اسپیکینگ باید ابتدا بدانیم که چه مهارت هایی را در آزمون از ما میخواهند و مورد سنجش قرار میدهند. قطعا پاسخ به سوال چگونه آیلتس بخوانیم فقط اسپکینگ نیست، پس بریم سراغ رایتینگ.

بند دیسکریپتر رایتینگ آیلتس:

در این بخش به بررسی بند دیسکریپتر های بخش رایتینگ آیلتس میرویم. با توجه به اینکه ما در رایتینگ دو تسک داریم، این بند دیسکریپتر ها تقریبا در همه بخش ها با هم مشابه هستند:

  1. Task Achievement / Task Response: میزان پاسخ دادن شما به سوال ها را میسنجد
  2. Cohesion and Coherence: انسجام و پیوستگی متن شما را میسنجد
  3. Lexical Resource: منبع لغت
  4. Grammatical Range and Accuracy: دامنه و دقت گرامری

همانند اسپیکینگ آیلتس، هر کدام از این مبانی دارای نمره ای از 0 تا 9 هستند که مجموع کل تقسیم بر 4 نمره شما را به شما میدهد. اما نکته مهم اینجاست:

در رایتینگ آیلتس، تسک 1 به خود 1/3 نمره را اختصاص میدهد و تسک 2 به خود 2/3 کل نمره بخش رایتینگ را اختصاص میدهد. با دانستن این نکته، متوجه میشویم که تسک 2 مهم تر از تسک 1 است چرا که کار شما تقریبا بیشتر و ارزش آن به نسبت بیشتر از تسک 1 هست. حالا باید چه کاری کنیم؟

برای اینکه بدانیم ابتدا روی کدام تسک رایتینگ تمرکز کنیم، ابتدا بیاید تا با هر یک از این تسک ها آشنا شویم:

تسک 1 ماژول آکادمیک: توصیف یک نمودار، نقشه و یا پروسه:

اگر داوطلب آزمون آکادمیک هستید، بهتر است بدانید که در تسک 1 رایتینگ آیلتس، شما نیاز دارید تا یک نمودار، چارت، نقشه و یا یک پروسه تولید و انجام یک کاری را توضیح دهید. برای این منظور شما باید کار های زیر را انجام دهید:

  1. نمودار را به خوبی بررسی کنید
  2. نکات برجسته آن را پیدا کنید
  3. کلیت نمودار را بفهمید
  4. حتما تمام آنچه را که میبیند را توصیف کنید

فقط حواستان باشد که نباید توصیف شما یک توصیف ماشینی و بی روح باشد. این یعنی حتما از ترکیب های ریاضی مثل “مثلا نمودار X از سال 2000 تا 2005 به نصف آنچه که بود رسیده” استفاده کنید.

شما باید 150 کلمه در بازه زمانی 20 دقیقه برای این تسک بنویسید.

تسک 1 ماژول جنرال: نوشتن یک نامه به یک شخص:

در این قسمت از مقاله چگونه آیلتس بخوانیم میریم سراغ تسک ۱ ماژول جنرال آیلتس، شما نیاز دارید تا بتوانید یک نامه در خصوص یک موضوعی که به شما میدهند به یک نفر بنویسید. در این تسک، شما نیاز دارید تا از انواع زبان های مورد نیاز جهت نوشتن نامه استفاده کنید. این یعنی شما باید لحن خود را رسمی و غیر رسمی کنید. این موضوع را به راحتی میتوانید از طریق شخصی که به شما در صورت سوال داده میشود بفمید. مثلا اگر به یک دوست قراره نامه را بنویسید، باید از زبان خودمانی و غیر رسمی استفاده کنید. ولی اگر دارید به یک نفر که نمیشناسید نامه میزنید، باید از لحن رسمی استفاده کنید.

در این قسمت هم شما نیاز دارید تا موارد زیر را بررسی کنید:

  1. به چه کسی نامه میزنید
  2. چه چیزی را باید توصیف کنید
  3. هر کدام از Bullet point ها چه چیزی از شما خواسته اند تا بازگو کنید
  4. حتما تمام آنچه را که از شما خواستند را بنویسید.

شما باید 150 کلمه در بازه زمانی 20 دقیقه برای این تسک بنویسید.

تسک 2 آیلتس: Essay :

در تسک 2 آیلتس، فرقی نمیکند که شما ماژول آکادمیک شرکت کردید یا جنرال، باید درباره یک موضوعی که به شما میدهند صحبت کنید. مثلا میتوانند به شما یک موضوعی بدهند و از شما نظرتان را بخواهند و یا بگویند که مزایا و معایب آن را بررسی کنید.

در این مورد شما باید 250 کلمه را در چیزی در حدود 40 دقیقه بنویسید.

 

بررسی بند دیسکریپتر بخش رایتینگ تسک 1 آیلتس:

حالا بیاید تا بند دیسکریپتر بخش رایتینگ تسک 1 آزمون آیلتس را با هم بررسی کنیم تا بدانیم که چگونه اولویت بندی کنیم:

Task Achievement:

در تسک 1 این آزمون، اگر شما ماژول آکادمیک را شرکت کنید، همانطور که گفته شد، باید یک گزارش از یک نمودار و یا یک پروسه یا نقشه بنویسید. در ماژول جنرال هم، باید یک نامه بنویسید. با توجه به این موضوع، حالا میریم سراغ اینکه باید چه کاری را در این آزمون انجام دهیم:

  1. آیا شما کاری را که از شما خواستند را انجام دادید؟ مثلا اگر گفتن که یک نامه شکایت آمیز به یک شرکت بنویسید، آیا توانسته اید تا این نامه را به خوبی بنویسید و منظور خود را مشخص کرده اید؟
    1. در جنرال: آیا شما نقطه ها (bullet point) ها را در رایتینگ خودتان قرار داده اید؟
    2. در آکادمیک: آیا شما توانسته اید تا یک دید کلی را ارائه بدهید و سپس به بررسی همه اطلاعات این نمودار بپردازید؟
  2. آیا فرمت را رعایت کرده اید؟ اگر رایتینگ شما یک نامه است، آیا اجزای یک نامه را به خوبی میشناسید؟ و اگر هم یک گزارش است، آیا اجزای آن را رعایت کرده اید؟
  3. جزییات را نوشته اید؟
  4. در گزارش آکادمیک، آیا سیر تحول را به خوبی بیان کرده اید؟ آیا نکته ای را از جا انداخته اید یا همه را به خوبی و طبیعی بیان کردید؟

با رعایت نکات بالا و تمرین روی آنها شما میتوانید نمره Task Achievement خود را بالا ببرید.

Cohesion and Coherence:

در این مبنا، شما را در انتخاب و ارتباط دهی متن میسنجند. این یعنی، هرچقدر متن شما خوانا تر، قابل پیگیری تر و منطقی تر باشد، نمره بهتری را میگیرید:

  1. آیا از Cohesive Device ها برای نشان دادن انواع Function در جملات خود استفاده کرده اید؟
  2. آیا نوشته شما به صورت منظم و اولیت بندی شده نوشته شده؟ (به عبارت راحت تر، آیا متن شما سر و ته داره یا هرچی که دستتون اومده رو نوشتید)
  3. آیا بین ایده های شما ارتباط خاصی وجود دارد؟ مثلا اگر دارید نموداری را گزارش میکنید اینطور است که شما ابتدا نکات برجسته را گفته اید و سپس به سراغ نکات کم رنگ تر رفته اید؟
  4. آیا شما پیشرفتی را در نوشته خود نشان داده اید یا صرفا یک ایده را مرتبا تکرار کردید؟ آیا ابتدا و انتهایی برای نوشته شما میشود به راحتی پیدا کرد؟
  5. آیا شما ار کلمات ضمیر و ارجاعی در نوشته خود استفاده کرده اید یا اینکه طوطی وار ادامه به نوشتن دادید؟
  6. آیا متن شما پاراگراف دارد؟ یا همه متن را در یک پاراگراف نوشتید
  7. آیا جمله بندی دارید یا یک جمله شما اندازه یک پاراگراف است؟
  8. در نهایت آیا شما دارای پیوستگی در صحبت خود هستید؟

Grammatical Range and Accuracy:

همانطور که قبل تر گفتیم، این بخش شما را در استفاده و کاربرد گرامر هایی که استفاده کردید میسنجد:

  1. آیا جملات شما شامل جملات پیچیده هستند؟
  2. آیا دقت کلامی شما به قدری هست که در فهمیدن پیام متن شما مشکلی ایجاد نشود؟ (برای گرفتن نمره 6 این مورد بسیار مهم است)
  3. آیا از دامنه گرامری وسیعی استفاده میکنید؟
  4. آیا میدانید این گرامری که استفاده میکنید مناسب این جمله است؟ یا صرفا آن را حفظ کرده اید؟
  5. آیا اشتباهات شما کم است یا زیاد؟
  6. آیا از علائم نگارشی استفاده کرده اید؟

Lexical Resource:

این مبنا هم دایره لغات شما را میسنجد که به شرح زیر است:

  1. آیا شما در تسک 1 جنرال از کلمات Formal و Informal استفاده کرده اید؟
  2. آیا شما در تسک 1 آکادمیک، از کلمات مخصوص گزارش نمودار ها استفاده کرده اید؟
  3. آیا شما از دایره لغات وسیعی برخوردار هستید؟
  4. آیا شما مشکل املایی دارید؟
  5. اگر قرار است از کلمات بزرگ استفاده کنید، آیا کارکرد آن ها را میدانید؟
  6. آیا از کلمات به طور دقیق استفاده کردید؟
  7. آیا پیام را رسانده اید؟
  8. آیا از کلمات مترادف به خوبی استفاده کرده اید؟
  9. آیا سبک نوشتاری را بر اساس کلماتی که میخواهید استفاده کرده اید؟
  10. آیا کلمات شما شامل کلماتی است که اکثر داوطلبان بلد نیستند؟

 جمع بندی تسک 1 آیلتس:

در این بخش از مقاله چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ تسک ۱ آیلتس را جمع بندی میکنیم؛ اگر شما در هر کدام از قسمت های بالا مشکل دارید، به صورت موردی باید روی آن ها کار کنید. مثلا اگر در گرامر نمیتوانید از ساختار های پیچیده استفاده کنید، حتما مراجع و منابع گرامری مد نظر خود را بخوانید تا بتوانید با این سبک جملات آشنا شوید.

و در نهایت هیچ موردی را برای گرفتن نمره +7 نادیده نگیرید. حالا میرویم به سراغ تسک 2 رایتینگ آیلتس:

بررسی بند دیسکریپتر بخش رایتینگ تسک 2 آیلتس:

این قسمت تقریبا بسیار مشابه به بالاست، با این تفاوت که شما در این تسک، قرار است یک مقاله Essay بنویسید. پس شناختن نوع سوالات بسیار به شما کمک میکند. حالا برویم ببینیم که مبانی نمره دهی در این تسک چی هستند:

Task Response:

در این بخش هم شما را مقدار جواب دادن به سوال میسنجند:

  1. آیا شما موضعی را برای خود که انتخاب کردید، تا آخر مقاله نشان داده اید؟
  2. آیا شما جواب سوال مورد نظر را داده اید؟
  3. آیا شما فرمت مناسبی را برای جواب خود در نظر گرفته اید؟
  4. ایده های خود را به خوبی نوشتید و تا آخر آن ها را ساپورت کرده اید؟

اگر شما در هرکجای نوشته، از حرفی که زدید به خوبی نتوانید حمایت کنید و به قول گفتنی شل جلو رفته باشید، میتواند نمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.

Cohesion and Coherence:

  1. آیا از Cohesive Device ها برای نشان دادن انواع Function در جملات خود استفاده کرده اید؟
  2. آیا نوشته شما به صورت منظم و اولیت بندی شده نوشته شده؟ (به عبارت راحت تر، آیا متن شما سر و ته داره یا هرچی که دستتون اومده رو نوشتید)
  3. آیا بین ایده های شما ارتباط خاصی وجود دارد؟
  4. آیا شما پیشرفتی را در نوشته خود نشان داده اید یا صرفا یک ایده را مرتبا تکرار کردید؟ آیا ابتدا و انتهایی برای نوشته شما میشود به راحتی پیدا کرد؟
  5. آیا شما ار کلمات ضمیر و ارجاعی در نوشته خود استفاده کرده اید یا اینکه طوطی وار ادامه به نوشتن دادید؟
  6. آیا متن شما پاراگراف دارد؟ یا همه متن را در یک پاراگراف نوشتید
  7. آیا جمله بندی دارید یا یک جمله شما اندازه یک پاراگراف است؟
  8. آیا هر پاراگراف شما دارای یک موضوع مرکزی است یا در یک پاراگراف مرتبا ایده خود را عوض کردید؟
  9. در نهایت آیا شما دارای پیوستگی در صحبت خود هستید؟

Lexical Resource:

  1. آیا شما از دایره لغات وسیعی برخوردار هستید؟
  2. آیا شما مشکل املایی دارید؟
  3. اگر قرار است از کلمات بزرگ استفاده کنید، آیا کارکرد آن ها را میدانید؟
  4. آیا از کلمات به طور دقیق استفاده کردید؟
  5. آیا پیام را رسانده اید؟
  6. آیا از کلمات مترادف به خوبی استفاده کرده اید؟
  7. آیا سبک نوشتاری را بر اساس کلماتی که میخواهید استفاده کرده اید؟
  8. آیا کلمات شما شامل کلماتی است که اکثر داوطلبان بلد نیستند؟

Grammatical Range and Accuracy:

  1. آیا جملات شما شامل جملات پیچیده هستند؟
  2. آیا دقت کلامی شما به قدری هست که در فهمیدن پیام متن شما مشکلی ایجاد نشود؟ (برای گرفتن نمره 6 این مورد بسیار مهم است)
  3. آیا از دامنه گرامری وسیعی استفاده میکنید؟
  4. آیا میدانید این گرامری که استفاده میکنید مناسب این جمله است؟ یا صرفا آن را حفظ کرده اید؟
  5. آیا اشتباهات شما کم است یا زیاد؟
  6. آیا از علائم نگارشی استفاده کرده اید؟

چگونه برای ریدینگ آیلتس بخوانیم؟

خب حالا که متوجه شدیم که برای اسپیکینگ و رایتینگ چه مواردی مهم است، به سراغ ریدینگ میرویم. در ریدینگ همانند رایتینگ تسک 1، شما اگر ماژول جنرال را شرکت کرده باشید یا آکادمیک، متون شما متفاوت خواهند بود. در ماژول جنرال بیشتر ریدینگ شما از متونی هستند که در روزمره با آن ها سر و کار دارید، مثل متن روزنامه ها، مجلات، آکهی ها، وبسایت ها و …. ولی در آکادمیک، شما متونی را میخوانید که بیشتر در مجلات علمی منتشر میشوند. این به این معنا نیست که متون بسیار تخصصی هستند! خیر، شما در این ماژول متونی را میخوانید که مرتبط به موضوعات آکادمیک روزمره برای همه مردم هستند. مثلا، موضوع ریدینگ شما یک مقاله تخصصی پزشکی نیست! ولی میتواند درباره پیدا کردن آخرین موضوعاتی باشد که دانشمندان آن ها را به عموم مردم میگویند.

حالا چگونه نمره بالا آیلتس بگیریم؟

نمره بالا گرفتن در ریدینگ ارتباط مستقیمی با تعداد پاسخ های درست از 40 سوال ریدینگ، و فهم ریدینگ دارد. یعنی مثلا برای گرفتن نمره 7 در ماژول آکادمیک، شما باید بین 32 تا 34 سوال را حداقل جواب داده باشید. اما، نکته مهم این است که چگونه میتوانیم تعداد سوالات را افزایش دهیم؟ برای این موضوع به موارد زیر میپردازیم:

  1. فهمیدن: هرچقدر که شما متن را بفهمید، بهتر است. پس نیاز به دایره لغات بالا خواهید داشت
  2. عدم مشکل املایی: یادتا باشد که در ریدینگ و لسنینگ، شما نباید مشکل املایی داشته باشید. یعنی اگر شما جواب را درست پیدا کرده باشید، ولی املای لغت را اشتباه بنویسید، نمیتوانید نمره آن را بگیرید.
  3. توجه به دستور و الغمل پاسخ: در برخی از سوالات ریدینگ، از شما میخواهند تا تعداد محدودی لغت را بنویسید. مثلا میگویند بیشتر از 2 کلمه و یا یک عدد نباشد. این یعنی شما اجازه دارید تا 2 کلمه و یک عدد در پاسخ خود بنویسید.
  4. توانایی در خواندن سریع متن و فهمیدن اصل موضوع: این خیلی مهم است که شما بتوانید یک متن را در عرض 5 دقیقه به طور کلی بخوانید و آن را بفهمید.
  5. توانایی در پیدا کردن کلمات کلیدی سوالات: شما باید بتوانید که کلمات کلیدی سوال ها را پیدا کنید. این کار به شما در پیدا کردن جواب بسیار زیاد کمک میکند
  6. دانش لغوی: در ریدینگ و لسنینگ از تکنیک های مترادف و Paraphrasing استفاده میشود. مثلا در سوال به شما کلمه Reduce را میدهئد و در متن به شما Decrease را داده اند. این دو با هم هم معنا هستند (استفاده این دو متفاوت است)

خب، حالا که فهمیدیم باید روی چه مهارت هایی کار کنیم بیاید تا مهمترین نکته را به شما بگوییم:

مدیریت زمان از نون شب هم واجب تر است:

بله! شما باید بتوانید در عرض 60 دقیقه، سه متن بخوانید، و پاسخ 40 سوال را پیدا کنید. حالا بیاید تا یک محاسبه کوتاه انجام دهیم تا بدانیم چرا مدیریت زمان از نون شب هم برای ما واجب تره:

ما باید برای هر متن 5 دقیقه وقت بزاریم. چندتا متن داریم؟ 3 تا! پس تا الان چند دقیقه صرف کردیم: 3X5 = 15 دقیقه

ما 40 سوال داریم. اگر برای هر سوال یک دقیقه وقت بزاریم، میشود 40 دقیقه.

حالا از 60 دقیقه چند دقیقه وقت داریم؟ 5 دقیقه! که اینم باید صرف چک کردن پاسخ ها بشود.

جمع بندی ریدینگ آیلتس:

شما باید با نمونه سوالاتی که در ریدینگ میاید به خوبی آشنا بشوید. همچنین نیاز دارید تا تمرین زیاد، مدیریت زمان خود را تثبیت کنید. در نهایت در راستای پاسخ سوالات زیاد، شما باید بتوانید تا همه مهارت ها را با هم ادغام کنید تا جواب ها را به درستی و در کوتاه ترین زمان بدهید.

نکته نهایی برای تقویت ریدینگ:

در مقاله منابع آزمون آیلتس به معرفی منابع خوب پرداختیم. اما اینجا هم دوباره چند منبع را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید ریدینگ خود را تقویت کنید:

  1. Select Reading: این کتاب در سطح بندی در بازار موجود میباشد. اگر به دنبال کتابی هستید که خیلی تدریجی سطح شما را افزایش دهد، این کتاب کتاب بسیار مفیدی است
  2. Inside Reading: این کتاب هم در سطح بندی در بازار موجود است که سطح آن از کتاب قبلی بسیار بالاتر است و باعث میشود شما بتوانید کلمات بیشتری را (مخصوصا آکادمیک) یاد بگیرید.
  3. Official Guide to IELTS: این کتاب هم برای شناختن انواع سوالات و یافتن برخی تکنیک های آیلتس بسیار مفید است که یکی از منابع اکثر مدرسان برای تدریس آیلتس در همه مهارت ها است.

چگونه برای لسنینگ آیلتس بخوانیم؟

و اما لسنینگ آیلتس که برخی آن را ساده و برخی هم آن را سخت در نظر میگیرند. همه مواردی که برای ریدینگ در بالاتر گفتیم برای لسنینگ صادق است به جز مورد مدیریت زمان که در لسنینگ به دلیل اینکه شما مطالب را میشنوید و کنترل آن دست شما نیست نیاز آنچنانی به مدیریت زمان ندارید گرچه که یک مساله مهم تر جلوی ما میاید و آنهم کنترل شارش داده است!!!

حالا این یعنی چی؟ شما در لسنینگ متن را فرصت ندارید تا دوباره بخوانید و مدام در متن عقب و جلو بروید. در لسنینگ شما یکبار اطلاعات را میشنوید و این مساله ای هست که دقیقا لسنینگ را میتواند برای برخی سخت کند.

چه مواردی در گرفتن نمره بالا موثر است؟

یادگیری مواردی مثل فهمیدن و آشنایی با لهجه های انگلیسی (تقریبا تمام لهجه ها و لهجه بریتیش به صورت غالب). اما نگران نباشید، شما قرار است لهجه های استاندارد را بشنوید، پس خبری از لهجه های فضایی انگلیسی نیست. پس این مورد نگرانی ما نیست. هرچند که این موضوع را میتوانیم با خیال راحت به آن بپردازیم، شما در لسنینگ باید با تمرین زیاد خود را قادر بسازید تا بتوانید سریع جواب را پیدا کنید.

یادتان باشد که شما قرار است 40 سوال را درباره 4 سکشن (بخش) لسنینگ جواب بدید. شما زمان برای دیدن هر ست سوال دارید ولی یادتان باشد که پیدا کردن کلمات کلیدی هر سوال از الزامات اولیه جواب دادن به سوال است. این مورد نیاز به تمرین زیادی دارد.

همچنین یادتان باشد که شما بعد از اتمام لسنینگ، 10 دقیقه وقت دارید تا جواب های خود را روی کاغذ پاسخ نامه ببرید، پس حواستان به املای لغات و محدودیت تعداد لغات باشه.

سختی های لسنینگ چی هستند تا برای آن ها آماده شویم؟

از سختی های لسنینگ میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. بیان اعداد گاهی میتواند گیج کننده باشد. مثلا لهجه های استرالیایی میتواند اعداد را یک مقدار پیچیده تلفظ کنند.
  2. گاهی اوقات بین جواب دو سوال بیشتر از حد معمول زمان میگدرد. مثلا شما جواب سوال یک را پیدا کردید و نوشتید ولی جواب سوال دو بعد از حدود 30 40 ثانیه میشنوید که این باعث میشود شما فکر کنید که سوالات دیگر را نفهمیدید و جواب ها را از دست داده اید
  3. تغییر جواب بسیار متداول است. گاهی اوقات کسی که در لسنینگ دارد صحبت میکند میتواند جواب نهایی را تغییر دهد. مثلا ابتدا میگوید ما 4 نفر هستیم که میخواهیم یک میز در رستوران شما رزرو کنیم و شما عدد 4 را بعنوان جواب مینویسید. ولی چند لحظه بعد، شما میشنوید که گوینده نظر خود را عوض میکند و میگوید که ما همین الان 3 نفر شدیم. پس جواب اصلی 3 نفر است
  4. در Labeling ها، میتواند یک مقدار مساله را برای شما پیچیده بگویند و نکات اضافی زیادی را بشنوید.

این ها غالب اکثر سختی ها هستند. همچنین نباید فراموش کنید که سرعت عمل شما در شنیدن، دیدن و نوشتن جواب ها روی برگه سوالات میتواند نیاز به تمرین بسیار زیادی داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما چیست؟

در حقیقت برای لسنینگ داشتن یک دایره لغت وسیع که تلفظ صحیح کلمات را بلد باشید بسیار به شما کمک میکند. اما به موارد زیر بسیار توجه کنید:

  1. املای کلمات را به خوبی تمرین کنید
  2. با متد های تلفظ مثل Connected Speech حسابی آشنا باشید
  3. تمام انواع سوالات لسنینگ را بشناسید
  4. تمرین بسیار زیادی انجام دهید
  5. با Sign Language آشنا شوید. این یعنی خیلی جاها اگر تجربه شما زیاد باشه، میتوانید از لحن گوینده ها متوجه شوید که جواب را چه زمانی دارند میگویند
  6. نوع سوالی که برای شما سخت هست را بشناسید و روی آن حسابی کار کنید
  7. مترادف ها را به خوبی یاد بگیرید.
  8. به محدودیت تعداد لغات توجه کنید.

در نهایت باز هم تاکید میکنیم، تمرین زیاد بسیار اهمیت دارد.

چگونه دایره لغت خود را افزایش دهیم؟

به طور کلی، یکی از مهم ترین بهش ها برای این سوال که چگونه آیلتس بخوانیم، یادگیری لغات می باشد. یادگیری لغات را میتوانید با ترکیبی از متد های زیر افزایش دهید:

  1. کتاب لغات سطح خود را بخوانید
  2. مثال های لغات را به خوبی ببینید و برای خود مثال بنویسید
  3. متن و لسنینگ زیاد بحوانید و گوش دهید
  4. موضوعی کار کنید. مثلا اگر احساس میکنید روی تکنولوژی لغات زیادی بلد نیستید، چندین متن مرتبط با تکنولوژی بخوانید تا به خوبی لغات متداول آن را یاد بگیرید
  5. مترادف لغت ها را بنویسید. اگر به دنبال نمره 8 به بالا میگردید، باید بتوانید کلمات را با دقت در کانتکست اصلی خود استفاده کنید
  6. تلفظ را به خوبی یاد بگیرید و استرس لغات را حتما تمرین کنید
  7. متن بخوانید (این واقعا مهم هست)

منابع خوب یادگیری لغات:

منابع را در اینجا میتوانید ببینید و از آنها در جهت یادگیری لغات استفاده کنید:

  1. Oxford Word Skills
  2. Vocabulary in Use
  3. Focus on Vocabulary
  4. Inside Reading
  5. و هر متنی که میخوانید!

چگونه دایره گرامر خود را افزایش دهیم؟

گرامر خود را به دو قسمت تقسیم کنید: گرامر پایه و گرامر مخصوص آیلتس

گرامر پایه میشود تمام ساختار ها مثل زمان ها، شرطی ها، مجهولات، صفات، افعال Modal، قید ها، مصدر های با To و Gerund ها و …

گرامر پایه هم میشود انواع ساختار های جملات پیچیده مثل جملات وصفی، Noun Clause ها، Cleft Sentences، Gerund Clauses, Reported clauses, reported passive clauses, adverb clauses, و ….

با تقسیم بندی و اولویت بندی میتوانید در مدت زمان نسبتا مناسبی گرامر ها را فعال کنید.

چگونه گرامر را فعال کنیم؟

برای فعال کردن گرامر سه مرحله زیر را بروید:

  1. معنای آن را بفهمید: این گرامر چه معنایی را انتقال میدهد؟
  2. اهمیت آن و استفاده آن: بدانید که چرا این گرامر را نیاز دارید و با استفاده آن، چه مفهومی را میرسانید
  3. فرمول آن: فرمول ساختاری آن را به خوبی و با دقت یاد بگیرید

در نهایت در ریدینگ ها و لسنینگ ها وقتی آن را میشنوید به این فکر کنید که چرا گوینده و یا نویسنده از آن استفاده کرده است؟ و جمله را یادداشت کنید و مثال های مشابه بسازید.

آیا Chunking بلد هستید؟

در عمل chunking ما فرمول ها و ساختار ها را در تکه های معنا دار یاد میگیریم. مثلا جمله زیر را بخوانید:

It has been 12 years since I started teaching English.

ظاهرا جمله پیچیده ای برای یادگیری و گفتن است. اما اگر شما دونه دونه کلمات را بخواهید کنار هم بچینید، قطعا به سختی میتوانید این جمله را بگویید. حالا بیاید Chunk کنیم (یعنی تکه تکه کنیم)

اولین چانک معنا دار میشود It has been 12 years که معناش میشود 12 سال میشود (یا شده است واقعیت خیلی ترجمم خوب نیست!)

دومین چانک معنا دار میشود I started teaching English که میشود شروع کردم به تدریس انگلیسی

این دو چانک را با since بهم وصل میکنیم که میشود از وقتی که.

حالا شما به جای اینکه 10 کلمه را پشت هم بگویید، انگار 3 کلمه را میگویید.

یک پله فراتر برویم؟

حالا ارتباط بین چانک ها را باهم یاد میگیریم. مثلا در چانک اول، شما میبینید که از زمان Present Perfect استفاده شده که فرمول ساختاری آن Have/has + P.P است. این را سریع یاد میگیریم و چند مثال دیگر میسازیم: It has been very pleasent – It has done the job – It has come و ….

در چانک دوم میبینیم بعد از Start فعل ما به اسم مصدر تبدیل شده ( یعنی Ing گرفته) پس ما هم یاد میگیریم و میگوییم I started teaching – I started watching – I started studying و …..

سخن نهایی:

در نهایت با دانستن نقاط ضعف و قوت خود در هر کدام از این قسمت هایی که نوشتیم، شما میتوانید روی آن ها کار کرده و خود را برای آزمون آیلتس آماده کنید. امیدواریم که این مقاله به شما در راستای هدفتان کمک کرده باشد. به امید موفقیت تک تک شما عزیزان.

IELTS Speaking band descriptors

IELTS writing band descriptors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *