روش تدریس اسپیکینگ برای مدرسان انگلیسی به چه صورت است؟ چگونه میتوانیم از بهترین روش تدریس اسپیکینگ در کلاس های آموزش زبان انگلیسی آنلاین استفاده کنیم؟ در روش تدریس اسپیکینگ چه چیزی مهم و ضروری است؟
شاید این سوال های شما درباره روش تدریس اسپیکینگ باشد که با آن ها چالش داشته باشید. اگر شما هم از آن دسته از مدرسانی هستید که روش تدریس اسپیکینگ را چالش بر انگیز میدانید، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم. در این مقاله، ما به بررسی موارد زیر میپردازیم و به شما میگوییم که چه زمانی اسپیکینگ را در کلاس ران کنید و چگونه فیدبک بدهید.
اهمیت تدریس اسپیکینگ:
اولین دلیلی که یک زبان آموز برای ثبت نام در کلاس های آموزش زبان انگلیسی اقدام میکند، تقویت مهارت مکالمه خود و یا همان اسپیکنگ است. این مهارت به قدری در کلاس های آموزش زبان انگلیسی برجسته و مهم است که تمام زبان آموزان را مجاب میکند که حتی در صورت خرید پکیج های آموزش زبان، به سراغ کلاس های زبان انگلیسی بروند.
دقیقا همین مهارت هم در کلاس های درسی در بسیاری از مواقع نادیده گرفته میشود!!!! اما دلیل این موضوع چیزی جز ذهنیت غلط مدرس در روش تدریس اسپیکینگ خود نیست!
در ادامه به یک سناریوی کلاسی که در آبزرو های مدرسان خیلی مشاهده شده میپردازیم تا متوجه شویم چرا این مهارت نادیده گرفته میشود.
دوره فشرده آیلتس با ماژول اختصاصی
سناریو یک کلاس عادی:
مدرس وارد کلاس درس میشود. این کلاس، یک کلاس سطح A2 است که زبان آموزان قرار است با استفاده از گذشته ساده و کلمات مرتبط با فعالیت های روزانه درباره کاری که در تعطیلات قبلی خود کردند صحبت کنند .
او از قبل میداند که زبان آموز ها قرار است چه کاری را در انتهای کلاس انجام دهند. پس برای شروع رسیدن به این هدف، باید مطالب Input خود را به زبان آموزان بدهد.
مدرس شروع به ارائه input ها میکند. حدود 40 دقیقه کلاس مدرس تنها و یک جانبه در حال ارائه input ها است. در این مدت، زبان آموزان تنها چند جمله کوتاه را بیان میکنند. غالب این جمله ها، جملاتی هستند که جواب یک سوال yes/no مدرس را میدهند.
این سناریو تا 40 دقیقه (در برخی مواقع حتی بیشتر) ادامه پیدا میکند. حالا مدرس به سراغ تمرین های کنترل شده میرود و زبان آموزان با انجام این تمرین ها، به یک تسلط نسبی میرسند. تمرین های کنترل شده هم تا حدود 20 دقیقه ادامه پیدا میکند.
در نهایت مدرس یک فعالیت کوتاه اسپیکینگ که در کتاب درسی قرار داده شده است را اجرا میکند. این فعالیت 10 دقیقه از کلاس را میگیرد و مدرس در نهایت یک فیدبک به زبان آموزان خود میدهد. الباقی کلاس هم به پرسش و پاسخ ها و یا انجام یک تمرین اسپیکینگ کوتاه دیگر اختصاص داده میشود.
اشتباه رایج مدرسین در روش تدریس اسپیکینگ:
خب تا به اینجا اگر شما هم با این چالش دست و پنجه نرم میکنید، ما به شما راه کار اصلی را میگوییم. ابتدا بیایید تا بررسی کنیم و ببینیم که مشکل کار مدرس ما در سناریو بالا چیست. در این سناریو، مدرس عملا تنها و یک جانبه بیشتر زمان را به دادن input به زبان آموزان سپری میکند که باعث شده تا از روش تدریس اسپیکینگ اشنباهی استفاده کند.
در روش تدریس اسپیکینگ، ما اولین گامی که باید برای زبان آموزان برداریم، آماده کردن کانتکست برای آنهاست. یادتان نرود، زبان آموزان ما با یک اندوخته بزرگی از زبان مادری خود به کلاس میایند، پس کار ما این است که ابتدا باید این اندوخته بزرگ آن ها را به هدف کلاس narrow down کنیم.
عدم ایجاد کانتکست، اشتباه اول تدریس اسپیکینگ مدرس:
خب چه چیزی بهتر از اینکه با یک فعالیت Lead-in بتوانیم ایجاد کانتکست کنیم. در کل، هدف lead-in چیزی جز ایجاد کانتکست نیست. ما در سناریو بالا قرار به زبان آموزان یاد بدهیم که از خاطره های خود در سفر های گوناگون خود صحبت کنند. ما میدانیم که در سطح A1 زبان آموزان با زمان گذشته ساده آشنا شده اند. پس بهتر است که یک فعالیت lead-in طراحی کنیم تا زبان اموزان بتوانند با پرداختن با دانش قبلی خود، هرچقدر هم کم، با این زمان دوباره ارتباط برقرار کنند.
سپس به صورت کاملا نرم و غیر قابل ملاحظه، در ادامه فعالیت lead-in میتوانیم زبان آموزان را به سوی صحبت کردن درباره یکی از خاطرات سفر های خودشان هدایت کنیم. با استفاده از این فعالیت در روش تدریس اسپیکینگ، میتوانیم متوجه شویم که زبان آموزان وارد کانتکست مد نظر ما شدند.
ارائه input طولانی، اشتباه دوم روش تدریس اسپیکینگ مدرس:
یکی از مشکلات تقریبا اکثریت مدرس های تازه کار، ارائه طولانی مدت input است. این شاید بخاطر دست کم گرفتن هوش زبان آموزان هستش!!! یادمان نباید برود که بسیاری از مطالب کتاب های درسی تکرار میشوند و ما در هر درس امکان داره ماکسیمم تا 7 لغت و یک گرامر جدید تدریس کنیم. پس خیلی سخت نگیرید. توپ را گهگاهی در زمین خود زبان آموز بندازید تا با استفاده از یادگیری اکتشافی یا Discovery learning ما یادگیری و سطح درگیری زبان آموزان را به حداکثر برسانیم.
از این رو، ما با روش های integrated باید در قسمت input دادن کار را جلو ببریم. الان میدانیم که نهایتا قرار است تا 7 کلمه جدید به زبان آموزان تدریس کنیم. پس بهتر است که این 7 کلمه را با روش های خلاقانه در کانتکست به زبان آموزان ارائه دهیم که در ادامه به آن میپردازیم.
ارائه یک فعالیت کوتاه اسپیکینگ، اشتباه سوم روش تدریس اسپیکینگ مدرس:
از آنجایی که در ابتدای مقاله به طور واضح هدف شرکت کردن زبان آموزان در کلاس های آموزش زبان را بیان کردیم، اینجا به این اهمیت دوباره اشاره میکنیم. یادتان باشد که یک کلاس درس زبان انگلیسی باید یک کلاس پویا، پر از خلاقیت و فعالیت های جذاب باشد. پس ما باید میزان اسپیکینگ زبان آموزان را در روش تدریس اسپیکینگ خود به حداکثر برسانیم.
به این موضوع فکر کنید که یک زبان آموز در 1 ساعت و 30 دقیقه کلاس خود تنها 10 دقیقه از تمام آنچه را که یاد گرفته است را به کار بگیرد! به نظر شما این میزان برای فعال کردن آیتم های تدریس شده کافی است؟ به نظر من که خیر!
بهترین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس
روش تدریس اسپیکینگ و راهکار های آن:
خب بعد از اینکه تمام مطالب را با هم یکبار مرور کردیم، اکنون میخواهیم برای هر اشتباه یک یا چند راهکار ارائه دهیم.
راهکار اول: راه های ایجاد کانتکست در تدریس اسپیکینگ:
همه ما مدرسان زبان از اهمیت استفاده از تصاویر آگاه هستیم ولی تعداد کمی از ما از این تصویر ها استفاده میکنیم. برای اینکه ما از ابتدا میزان Students’ talking time را زیاد کنیم، بهتر است با یک فعالیت Lead-in خوب جلو برویم.
من اگر جای مدرس در سناریو بالا بودم، قدم های زیر را یک به یک اجرا میکردم:
- چون موضوع درس درباره خاطره های سفر است، چند عکس شخصی از سفر هایم میاوردم و به زبان آموزان نشان میدادم. (اگر عکسی از خود ندارید، میتوانید از عکس های داخل اینترنت استفاده کنید)
- سپس 3 سوال پای تخته مطرح میکردم:
- Where did I go?
- What did I do?
- What do you usually do when you travel?
- حالا به زبان آموزان وقت میدادم تا به اندازه 5 دقیقه، درباره عکس و سوال های من صحبت کنند.
- من الان کانتکست را برای زبان آموزان ایجاد کردم و آن ها احتمالا به ندانسته های خود پی برده اند.
راهکار دوم: ارائه input به صورت integrated:
من حالا باید به آن ها مواد لازم جهت اسپیکنیگ در روش تدریس اسپیکینگ خودم را بدهم. من اگر جای مدرس بالا بودم، احتمالا یکی از این روش ها را اجرا میکردم:
روش اول:
- دو کلمه را تدریس میکردم.
- سپس در یک پاراگراف کوتاه، آن دو کلمه را که روی یک کاغذ نوشته شده است و در آن ساختار گرامری را برجسته (bold) کرده ام میدادم.
- به انها 1 دقیقه وقت میدادم تا پاراگراف من را بخوانند.
- دوباره چک میکردم که متوجه شوم که آیا کلمه های من را فهمیده اند و به ساختار گرامری پی برده اند یا خیر.
- سپس از پشت کاغذ یک سوال که از قبل نوشته ام را از آنها میپرسیدم. مثلا فرض کنید دو کلمه ای که تدریس کردم enjoy my holiday و have fun باشند، حالا میپرسیدم:
- Did you have fun during your last holiday?
- what did you do to enjoy your holiday?
- به آنها دو سه دقیقه وقت میدادم تا با هم صحبت کنند.
- دوباره قدم های بالا را تکرار میکردم.
روش دوم:
قطعا کتاب های زبان انگلیسی دارای تصویر هایی هستند که باید از آن ها استفاده کنیم. در این روش تدریس اسپیکینگ سعی میکنم تا از تصاویر استفاده کنم تا معنای کلمات را ابتدا جا بیاندازم و در نهایت از بچه ها output بگیرم.
- ابتدا تصاویر را 2 تا 2 تا به آنها نشان میدادم و از آنها میخواستم تا کلمه مد نظر من را بگویند. اگر نگفتند، خودم میگویم.
- سپس مثل مدل بالا، ازشون یک یا دو سوال میپرسیدم و در آن کلمه ها و گرامر را برجسته میکردم.
- بهشان وقت میدادم تا با هم صحبت کنند تا از کلمه ها و گرامر استفاده کنند.
- مراحل را تکرار میکردم.
البته این تنها دو روش از صد ها روشی هست که من به شما دادم. میتوانید با خلاقیت خودتان، این روش ها را پر پر و بال تر کنید.
راهکار سوم: تسک نهایی و فیدبک از اسپیکینگ
در این تسک، من یک فعالیت طراحی میکنم تا زبان آموزانم بتوانند بعد از اینکه تمرین های کنترل شده و نیمه کنترل شده من را انجام دادند، به این فعالیت بپردازند تا در نهایت من بتوانم میزان موفقیت آن ها را در یک تمرین آزادانه تر بسنجم.
- ابتدا تسکی را که طراحی کردم را به آن ها توضیح میدادم.
- بهشون وقت میدادم تا 2 دقیقه روی آن فکر کنند و آماده اسپیکنیگ بشوند. آنها باید به اندازه 10 دقیقه تا 20 دقیقه این فعالیت را ادامه دهند. پس باید از روشی استفاده کنم که آنها را مجاب به انجام این تسک در این مدت زمان میکردم.
- معمولا کار های گروهی برای این مدل تسک ها بهتر است
- سپس تسک را اجرا میکردم. خودم را در موقعیتی قرار میدادم تا بتوانم اشتباهاتشان را یادداشت کنم
- بعد از انجام تسک، به آنها لیستی از اشتباهات رایجشان را ارائه میدادم. (میتوانید آن ها را روی تخته بنویسید و یا از یک روش خلاقانه تر استفاده کنید)
- از انها میخواستم در گروه های دو نفره، اشتباهات خود را بررسی کنند
- در نهایت جواب درست را به آنها میدادم.
نکته: میتوانید این مدل تسک ها را چند بار در کلاس اجرا کنید.
در روش تدریس اسپیکینگ خود تسک های خلاقانه را طراحی کنید:
یادتان باشد تا هیچوقت تکراری کار نکیند. تسک ها میتوانند به خوبی طراحی شوند تا سرگرمی زبان آموزان خود را در کنار یادگیری اسپیکینگ در محیطی پویا ترتیب دهید.
در اینجا لیستی از تسک هایی که معمولا خودم اجرا میکنم را برای شما قرار دادم:
- تسک های ریدینگ و اسپیکینگ: در این نمونه از تسک ها، شما در روش تدریس اسپیکینگ خود میتوانید به زبان آموزان یک متن کوتاهی بدهید و در آن از کلمات و ساختار های هدف استفاده کنید و در ادامه نظر آنها و یا سوالی که برای آنها طراحی کردید را بدهید تا صحبت کنند.
- تسک های لسنینگ و اسپیکینگ: میتوانید صدای خود را ضبط کنید و یا از لسنینگ های مرتبط آن درس استفاده کنید و از آنها بخواهید تا تجربه های خود را به اشتراک بگذارند.
- تسک های My opinion is: من چند نظر را که بحث بر انگیز هستند را پای تخته یا به صورت عکس به آنها میدهم. این نظر ها میتوانند خیل بحث بر انگیز باشند مثلا “سیگار کشیدن برای سلامتی مناسبه چون شما را از استرس دور میکند”. اصلا مهم نیست که علم چه نظری دارد، ما هدفمان ارائه و تدریس مطالب علمی نیست، بلکه تحریک زبان آموزان به صحبت کردن هست.
- تسک های فیلم دیدن و اسپیکینگ: یک کلیپ کوتاه از یوتوب دانلود کنید که مرتبط به موضوع درس شما است (اگر کلمات هدف شما هم در آن باشد که چه بهتر) سپس از آنها سوال بپرسید.
سخن آخر:
روش تدریس اسپیکینگ خود را با این نکات میتوانید به حداکثر خلاقیت برسانید و از زبان آموزان خود کار بکشید. همیشه من در کلاس های تربیت مدرس خود به داوطلبان میگویم که اگر شما من را در کلاس ببینید، از خود میپرسید که آیا واقعا فریبرز اصلا چیزی را تدریس میکند؟ و این یعنی یک کلاس پویا و هدایت شده.
4 پاسخ
عالی بود
سپاس از شما کاربر عزیز
عالیی
سپاس از وقتی گذاشتید و این مطلب رو خوندید